onsdag 25. februar 2009

Om å kunn klokka og min største (dyreste) flause noensinne

På mandag på norskkurset sku studentan mine lær å snakk om klokka på norsk. Dæm syns et va veldig rart at den ikke kan vær "tjue over", men da bi "ti på halv", men med litt øvelse og grubling skjønt dæm konseptet tell slutt.

Det som nok va en fordel, va at eg ikke sku undervis i klokka som sådan.. for det konseptet e nok litt for vanskelig for meg.

I går da eg la meg (alt for sein eller tidlig, ref. Anette sitt innlegg om kjipe tidligkvelda), tenkt eg på at det vart hardt i dag, sia eg sku ha førstetimen, og den bynn ca på den tia eg ha stått opp de siste dagan. Etter mye om og men fant eg no ut at for å rekk bussn som går halv åtte va det lurt å beregn litt god tid. Så eg hadd tid tell å stå lenge å sjå meg i speilet før eg sku gå. Så da satt eg vekkeklokka på 07.15.

JA - du lest riktig! 07.15. Det e ikke veldig god tid før en buss som går halv åtte.

Heldigvis e kroppen min ganske snill, så eg våkna helt av meg sjøl 06.22, sånn at eg faktisk rakk bussen likevel. Men det va ikke mi skyld, kan man si...

Det her fikk meg tell å tenk på nåkka som muligens e den største flausa eg ha gjort i mitt liv.

For to-tre år sia, da eg sku heim te påske med toget som går fra Trondheim kl 07.40. Og tenkt at for å ha god tid på stasjon sku eg ta taxi fra moholt klokka åtte.

Eg mått kjøp ny bilett med neste tog, for å si det sånn. Og når eg kom heim te påskebingo og bygdeglede, hadd Mamma vært snill nok tell å spre ryktet om det her tell absolutt kver eineste sjel som e innom bygda i påsken.. (Og det e ganske mange fleir enn de som bor der...)

6 kommentarer:

Anette sa...

Hehehe. Godt du har en innebygd vekkerklokke.

Og jeg legger merke til at du benytter deg av bokstavrim som virkemiddel i bloggtittelen (ja, jeg lar være å bruke begrepet allitterasjon - det er tydeligvis best).

Borghild sa...

jotakk, bokstavrimet e en del av mitt nye liv som e naturtalent i lyrikkanalyse.

Anonym sa...

va det du som va med meg å sku ta nattoget fra mo en gang? åsså tenkt vi ikke over at når toget går halv ett på natta, så e det faktisk vørten neste dag! som et resultat av korttenkthet va vi et døgn førr seint ute tell togturn.... :p
.... eller har du bære vært med meg på "var är min hund"-turen...? :D

Borghild sa...

hmm.. trur ikke eg ha gjort den feilen, nei, rita. for den e jo klassisk!

MEn: Var är min hund. det va artig det:)

og en gang kom eg ei uka for tidlig tell toget. trur det va når eg sku te mo i begravelsen te mora di. hadd kjøpt bilett tell heilt feil dato, men det gikk heldigvis bra. slapp å kjøp ny billett hvertfall.

Tog e ikke enkelt

Anonym sa...

nei, det e ikke så lett førr sånne som oss å kom inn tell storbyen! :)

Pink Sunshine sa...

Har gjort den feilen sjøl, trudd eg ha kjøpt te en dag, også va det te neste dag egentlig. Heldigvis ha de vært behjelpelig og godtatt det og latt meg få va me likevel da ;)

Du e så flenk så!