onsdag 26. januar 2011

Typisk norsk?

Første essay på trinn 3 på norskkursene har tema: Typisk norsk og typisk_____, studentene skal sammenligne stereotypiene om Norge med stereotypiene om hjemlandet sitt.

Jeg har lært mye nytt om Norge på denne måten, en ting er den klassiske fortellinga om brunost og matpakke, mer spennende er det å lære at det er typisk norsk å gå på treningssenter etter jobb (franske gutter ville visstnok aldri ha tort å innrømme at de pumpa jern, slik som norske gutter skryter uhemmet av).

Ellers går det i de tradisjonelle tingene (som de muligens har lært litt om fra den faaaaabelaktige læreboka si):

- vi er einstøinger
- vi liker ikke å snakke med folk (ja, det er vel det samme)
- vi spiser kjip, rar mat, som lutefisk og pinnekjøtt (ja, og så brunost, da)
- vi "har ingen grunn til å smile" i følge en student... sukk.. INGEN GRUNN? Norge er virkelig trist!
- vi tåler all slags vær (wow, noe som ikke er udelt negativt)
- vi kler oss uformelt på jobb
- vi kan være så uhøflige at vi sier "du" til foreldrene våre..!

Om vi klemmer når vi møter vennene våre, er det litt vanskelig å få klarhet i ut fra essayene, enkelte av kineserne mener at vi gjør det, mens folk fra sydligere deler av vår egen verdensdel strever med å spre sin klemmekultur i Norge - for det er jo noe vi ikke gjør. Fascinerende hvordan oppfatningen av nordmenn avhenger av bakgrunn.

(ja, egentlig, så burde jeg vel finlest disse essayene, skrevet gode, poengterte tilbakemeldinger på språket og vokabularvalget og planlagt pedagogiske opplegg til etterarbeidet, men foreløpig vil jeg bare nyte det fine i tekstene).




3 kommentarer:

Marthe-Julie sa...

Forteller du om dine "fordommer" om folk fra deres land? :)

Pita sa...

Ei venninne fra Canada hadde en god del "No! We don't do that in Norway"-historier fra et opphold i landet. Ganske underholdende. Hun var foreksempel temmelig sjokkert over at det ikke var bare å sette seg ned ved et bord hvor det allerede sitter noen dersom det ikke er noen ledige bord i lokalet:)

Borghild sa...

MJ: i veldig liten grad, det eneste er at jeg ler av turglade tyskere som ikke har tv. ellers bare skryter jeg av folk fra landene deres, men de fleste fordommene mine er _faktisk_ ganske positive :-) (bortsett fra de "språklige", som jo strengt tatt er faglig funderte.)

A: ååååkjææææreeeee, jeg er SÅ sinnsykt glad for å være en norsk einstøing når jeg hører sånt. Det er jo helt freaky!