fredag 1. januar 2010

Godt totusenogti!

Jeg kallte det et nyttårsforsett, men det er jo mer som et nyttårshåp. At jeg skal få Jobben i løpet av dette året. Søknaden er inne, det hele er utenfor min kontroll.

Derfor: årets nyttårshåp. I det fyrverkeriet lyste opp nattehimmelen over favorittbyen og jeg sto i folkehavet på festningen og jublet med en fakkel i den ene hånda og et stjerneskudd* eller to i den andre, hadde jeg to typer nyttårshåp.

Den første typen er de klassiske, altruistiske som vi noen ganger innerst inne har slutta å tro på - men som vi aldri, aldri skal slutte å håpe på: Fred på jord, slutt på all sult, alt godt for all verdens mennesker osv, osv, osv..

Den andre typen er de egosentriske, konkrete. De som går på å få Jobben - evt i det minste å få beholde min nåværende jobb hele året. Som går på å være like glad i han på havet når 2011 starter som jeg er i dag. Som går på at ingen av de jeg er glad i skal bli syke. Og det litt enklere: at vi ikke skal behøve å kontakte forsikringsselskapene en eneste gang i løpet av 2010 - det bør jo være enkelt, med hvem vet etter et 2009 fyllt med huseier-mareritt.

Håper alle dine nyttårshåp går i oppfyllelse, at du får et totusenogti uten innbrudd, lekkasje, sykdom, kjærlighetstrøbbel, arbeidsledighet, sult og krig.

*Takk til Pingvill for stjerneskudd-shoppe-hjelp:)

2 kommentarer: