lørdag 27. august 2011

Valg!

Det nærmer seg valg, og jeg gleder meg. Det er, som alltid, spennende å se om det norske folk tar til fornuften og kommer seg ut av sofaen på valgdagen, eller om de prioriterer fotballkamp og lett underholdning denne dagen også.

Jeg håper at hver enkelt går i seg selv og tenker: Hva er viktig for livet mitt? Hvordan har jeg det i det norske samfunnet? Og, ikke minst, hvordan har mine medmennesker det i det norske samfunnet?

Selv tenker jeg på sikkerheten, følelsen av at selv om jeg blir dødelig syk, mister jobben, huset mitt brenner og jeg blir enslig - så må jeg ikke bo på gata i Norge. Og det er IKKE en selvfølge. Det er rettigheter som har blitt arbeidet fram gjennom kamp. Gjennom streiker, samhold og styrke. Og som vi må fortsette å stå på for hver eneste dag, og spesielt på valgdagen.

Jeg tenker på friheten, følelsen av at jeg kan skrive dette blogginnlegget uten å frykte at politiet kommer på døra mi og så forsvinner jeg sporløst i det store intet. Følelsen av at jeg, som lærer, kan stå i klasserommet og våge å si hva jeg vil uten å frykte for jobben eller livet mitt. Dette er heller ikke en selvfølge. Folk forsvinner fra jordas overflate hver eneste dag i andre land, og friheten i Norge har ikke kommet av seg selv. Den skyldes kamp, demokrati og menneskesyn.

Jeg tenker på mange, mange små og store saker. Konkrete saker, ideologi, strategi og politisk spill. Og til sammen er det lett for meg å konkludere foran valget - og stemme Rødt denne gangen også.

Godt valg!

1 kommentar:

Anonym sa...

godt sagt. godt valg.
mh