søndag 30. oktober 2011

Bakstekjærringa

Det er herlig med søndag når inspirasjonen er til stede, når lørdagskvelden ikke ble for sein, og sovehjertet faktisk fungerer, så man våkner uthvilt og energisk.

På sånne søndager baker jeg nesten alltid knekkebrød. Det er veldig lettvint, godt og sunt til frokost i uka som kommer. Fornuften og kosen kombinert i en aktivitet, altså. Mens knekkebrødene sto i ovnen, bestemte jeg meg for å bake mer. Kosebaking, med hovedmål å bruke opp noe av de fire pakkene (!!!!!) med melis som jeg har i skapet.

Etter en kjapp tipsrunde på google og facebook bestemte jeg meg for å bake kjeks i pepperkakeformer. De ble mislykket, rett og slett. Altfor tykke, litt småsvidd i hjørnene, hodet til ekornet falt av, frosken gikk i total oppløsning, pinnsvinnet fikk ikke pigger og elgforma var så stor at den kaka må deles på fire!

Så da satte jeg i gang med ei muffinsrøre. Vispene til håndmikseren var i oppvaskmaskina, så jeg satsa alt på muskelkraft og satte i gang med eggedosis og mel, melk og smør - og innser så at jeg ikke har bakepulver.... Muffins bakt med natron som hevemiddel og med en veldig lite ferdig eggedosis.... De er nok ikke helt vellykka, de heller.

Nå skal jeg koke ris til middag - hvor galt kan det bli?

1 kommentar:

Borghild sa...

og knekkebrødene er seige, muffinsene gikk rett i spøla og kjeksene smaker nokså merkelig...