onsdag 19. september 2012

Dette kommer til å bli flaut

Når noe skikkelig pinlig skjer, finnes det to løsninger:
1) holde kjeft og aldri dele det med en levende sjel i et håp om at alle skal glemme det
2) blogge om det for å bearbeide traumet

Jeg velger, som dere sikkert har gjettet, det siste.


Vi har et opplegg på norskkurset med dagens nyhet, hvor studentene presenterer en nyhet fra avis eller tv. I dag hadde en av de mange pdh-studentene fra Gløshaugen med seg en avissak om norske studenters mattekunnskaper . Mens hun fniste litt av hvor ille det står til her i landet fortalte hun om norske elever som ikke klarte denne oppgaven: «På Dahl skole er det 135 jenter og 115 gutter. Hvor mange prosent av elevene er jenter?»


Studenten som presenterer nyheten fniser. De andre studentene ler. Det er da ikke mulig å ikke klare denne på strak arm?

Mens læreren kjenner rødmen komme mer og mer fram, mens hun desperat prøver å tenke ut et mulig svar....

(og selv etter en times skribling med penn og papir og utallige forsøk aner jeg fortsatt ikke hvordan dette skal være mulig...)

Og jeg var, faktisk, ganske god i matte på skolen. (men prosentregning har jeg aldri skjønt.. Makes NO sense!)

5 kommentarer:

anne karlsen benum sa...

54%

250 elever til sammen.

Jeg tok en lettvint en og delte 135 på 2,5.

Men jeg må innrømme at jeg ikke aner hvordan man egentlig regner det ut:-)

Jeg var best i geometri. Å konstruere figurer med passer og linjal var morsomt og mye mere håndfast.

x-er og y-er og parenteser som skal løses opp opp fortegn som skal endres lærte jeg aldri å forstå.

Anonym sa...

135+115=250
135:250=0,54 dvs 54%

mh

skal innrømmes at eg mått spør han far i huset.

Margrethe sa...

Va det meininga at man sku klar det i hodet eller med kalkulator? For eg e over middels god i hoderegning, men eg trur eg sku a slitt litt med å del 135 på 250 uten kalkulator. (Og derfor går eg med kalkulatorklokke) :)

Kjell Heggvold Ullestad sa...

Men, Borghild, kva er ein pdh-student...? ;)

Borghild sa...

En pdh-student er noe så moderne og hipt at du, som nærmer deg pensjonsalder, ikke har hørt om det enda. Sådetså!