tirsdag 9. april 2013

2012

Hvordan skal vi egentlig si årstall? Diskusjonene kan bli livlige og engasjementet stort om slike viktige språklige spørsmål.

Noen hevder hardnakket at de alltid sier totusenogtolv, mens andre holder seg til tjuetolv.

Jeg har til nå påstått at jeg foretrekker totusenogtolv, og til og med drevet kraftfull misjonering i klasserommet for at det er vanligst.

Helt til jeg ble ferska i lunsjen her en dag, og bare buste ut med tjuetolv, sånn helt uten å tenke meg om.


Sånn er det ofte med språket, vi kan ikke få sannheten ut av folk med å spørre hva de tror selv at de gjør. Folk er rett og slett ikke pålitelige i så måte. Spesielt ikke vi språkvitere.

3 kommentarer:

Anonym sa...

eg mein no allikevel at det er RETT å si totusenogtolv
mh

Anonym sa...

«To tusen og tolv» har ein trykkollisjon (to trykkstavingar på rad) som «tjue tolv» unngår. Dessutan vil det vere slemt gjort mot etterkomarane om vi innfører vanar som gjer at dei får fødselsår «to tusen to hundre og tjuetre» i staden for «tjueto tjuetre». Men at ein syndar mot ideala sine, er ei kjend sak også her i garden.

bombadil sa...

Hva med å si totusenogtretten?