søndag 12. oktober 2008

Vi som e glad i bøker

vi har ofte en nesten hellig forhold te bøkern vårres, og vi drøm om et liv omgitt av gode bøker. Bibliotek har for eksempel for meg alltid vært et spesielt sted. 

På barneskola leita eg som en gal på skolebiblioteket etter Anne Franks dagbok, for så å sjokkert oppdag at den ikke fantes der. Neste dag kom lærern min med sin egen utgave te meg, med en hilsen skrevet inne i permen - den va en gave te en leseglad elev. 

Når eg begynt på ungdomsskole, inne i byen, kunn eg gå innom folkebiblioteket etter  skola. Der fant eg en heil verden! Eg tråla hyllen i ungdomsavdelinga, tok små avstikkera opp te voksenavdelinga og kosa meg med å sett å les te langt på natt (sånn at eg kunn stekk innom biblioteket dagen etter å lån nye bøker.) 

Etter eg flytta fra Mo ha alltid et besøk på biblioteket vært en viktig del av ferian heime. Eg må liksom snus inn lukta av bøkern og føl den samme gode stemninga som ha vært så viktig i så mange år. 

Når eg va i Stockholm på ferie en gang - så va det heilt naturlig for meg å gå innom det store biblioteket der. Ikke for å lån nå, ikke for å les nå, men bare for å se, føl, lytt, lukt... 

Det e vel derfor ikke rart at eg gled meg veldig te å fløtt inn i ei leilighet der eg kan ha litt meir plas te bokhylle... 

Og heller ikke så rart at eg lot meg fasciner veldig av den her kunsten...  Vakkert! 

4 kommentarer:

Fru Fortuna sa...

Fantastisk kunst! Og ja, akkurat sånn er det å være på biblioteket. Kjente jeg ble veldig glad nå :)

Zillapilla sa...

Imponerende kunst, ja. Jeg ønsker meg et rom i hjemmet mitt der det bare er bokhyller, peis og en god stol. Og høyt under taket.

a banan sa...

i love biblioteket på mo!

Pita sa...

I Malvik har de flytta og pussa opp det gamle folkebiblioteket. Det lukter ikke engang slik det skal lenger:(