fredag 5. juni 2009

på heimvei

Jeg tar bussen fra Mo sentrum klokka 0645. Ber om studentbillett til nordsjona - og får til flostrand.*

De kjente svingene og trærne flyr forbi og vi nærmer oss hjemme. I slutten av tunellen trykker jeg på knappen, slik jeg enda husker mamma lærte meg på vei for å besøke mormor da jeg var litt mindre og bussing var litt mer spennende enn nå. Sjåføren kjører glatt forbi holdeplassen, og stopper perfekt i innkjørselen til huset vårt. Uten at jeg har bedt om det. Uten at jeg aner hvem han er. Jeg ligner vel på Mamma eller noe...

H: "No må eg spør deg ke du heita, ho Mamma bi gærn vest eg kjæm heim å sei at sjåførn stoppa i innkjørselen uten at eg veit kem som kjørt"
S: "Ho e no gærn i fra før"
H: "Ja, men kem e du?"
S: "Ke så skjer vest du kjæm heim uten å veta det?"
H: "Nei, kanskje ho hiv meg ut" (latter)
S: "Du må hæls ho Marit"


*Fotnote: flostrand er ca 5-6 km (tatt fritt etter mitt iboende avstandsbegrep) lenger bort fra mo. Neste bygd, rett og slett. Men for å få studentpris, må man betale for en lengre busstur. Pris til nordsjona: 70 kr, pris til flostrand: 40 kr. Logisk.

2 kommentarer:

stina sa...

det är o va hemma det =)

a banan sa...

å kom heim :)