søndag 1. august 2010

Sånn i tilfelle du lurte

så tenkte jeg å fortelle noen bruddstykker fra ei alt i alt veldig fin helg. Helga er preget av to ting: jeg har mye å gjøre på jobb, og det kinesisk-norske brudeparet har vært på Trondheimsbesøk.

Brudeparet, som jeg traff for første gang i det de gav hverandre te og sa ting på kinesisk som førte til at de ble gift, var altså i Trondheim. En god anledning for brudgommen til å vise fram studiebyen sin til kona, og en god anledning for bryllupsgjestene til å tilbringe litt tid med bruden - bare fire måneder etter at vi reiste jorda rundt for å delta i festligheten.

På lørdags kveld hadde brudgommen funnet ut at Olavsfestdagene arrangerte historisk byvandring med integrert pub til pub, der det historiske fokuset skulle ligge på drikkehistorien i Trøndelag. Det hørtes spennende ut, så hele følget kjøpte billetter til den nette sum av 80 kroner og møtte opp ved domen klokka åtte. Etter ei stund dukka guiden opp i folkehavet, og begynte å selge ekstra billetter til de som hadde fått beskjed om at det var utsolgt "Æ sjer itj nå vits i å ha nå tak på antallet, æ har jo høyttaler", sa han og begynte å prate i mikronfonen sin.

Vi gikk litt, stoppa innimellom i et gatekryss og fikk høre noen plumpe vitser om "yrkeskvinner" og alkoholforbruk, og gikk så videre. Etter ei stund kommer det fra den tidligere nevnte guiden: "Æ hadd no planlagt at vi sku innom en fire-fem pubba å ta ei øl, men dåkk e så mang, at det må vi dropp!"

(Den oppmerksomme leser husker at den samme guiden solgte ekstra billetter fordi han ikke skjønte hvorfor det skulle være begrensning på antallet på denne byvandringa....)

Etter en times tid stoppa vi på Kieglekroa, sto i kø til langt ut på gata for å få øl til "ekstremt godt rabattert pris", og kjøpte så øl til 54 kr som vi drakk mens vi hørte på at mannen fortalte enda flere pinlige vitser om "yrkeskvinnene" - herregud, kall det prostituerte! Jeg er yrkeskvinne, det er faktisk noe annet!!!

(og av hvilken interesse var disse vitsene for den kinesisktalende bruden, som hadde regnet med at Olavsfestdagene var for turister, og at det derfor var engelsk guiding..? Hun kjeda seg! (i likhet med oss som forsto hva han sa, ingenting var verdt å oversette...)
Så, etter mye om og men, rømte vi, og innså at det ikke var de beste 80 kronene vi har brukt i vårt liv.

Og i dag kom jeg til at jeg måtte få jobba noe i helga, og tenkte at hvis jeg gikk til Dragvoll ble det kombinert med litt fysisk forstring. Været så fint ut da jeg optimistisk travet ut hjemmefra - midt i bakkene opp til Tyholt begynte det å dryppe - og på Tyholt dundra det ned! Så der sto jeg da, i singlet og kortbukse, med en ryggsekk full av studentenes tekster og regna bort. Til slutt klarte jeg å karre meg inn i et busskur der jeg kunne bli til det slutta, eller til det kom en buss - men når går neste buss 20 fra Tyholt? Mandag! Ahhh.. Tyholt er Trondheims verste bydel! (og jeg skal ikke en gang starte på hva jeg synes om sommerrutene til Team...)

(Nå, sitter jeg i vinterullkontorjakken min og detaljplanlegger uka og retter essay og gruer meg til å gå ut igjen for å komme meg hjem...)

1 kommentar:

Fru Fortuna sa...

Tommel ned for guiden, men jeg synes nesten jeg må forsvare Tyholt litt. Så ille er det vel ikke her oppe? ;) Neste gang må du gjerne søke tilflukt hos oss!