torsdag 16. desember 2010

Språklæring

Jeg jobber jo med språklæring, og liker det veldig godt. Jeg leser faglitteratur så snart jeg har sjansen, og synes stadig det er interessant. Det er jo fascinerende, både at vi kan lære oss et morsmål - og ikke minst at det er mulig å lære nye språk etter at man har blitt voksen.

Men samtidig lærer jeg et nytt språk selv.

(Nå tenker du kanskje at jeg har begynt på kurs i kinesisk eller russisk eller noe sånt, men neida)

Jeg lærer sjargongen i lunsjen på jobb.

Det er et prosjekt. I dag fikk jeg et kompliment: "Det virker som du har fått med deg mange av de interne vitsene våre allerede."

De interne vitsene er kodeord som gjør at vi begynner å le. Noen har vært der evig, noen har en forhistorie og noen skapes underveis, og i dag slo det meg virkelig at det er å forstå alle vitsene som virkelig er vanskelig - som virkelig er å forstå et språk.

Alle er de uegnet for blogging.

Ingen kommentarer: