lørdag 19. mars 2011

Størrelsen på verden


Det sies mye om at verden blir mindre og mindre med internett og andre kommunikasjonskanaler, kanskje er det sånn. For meg har verden først blitt virkelig liten med jobben min. Hver dag treffer jeg studenter fra alle verdensdeler (med en klar overvekt asiater og europeere, men likevel, hele verden). Jeg lærer av dem, jeg blir imponert over dem (jeg hadde ikke tort å reise til et fremmed land, langt, langt vekk da jeg var 20 - jeg dro til Sverige, det er jo i prinsipp Norge) og jeg blir venn med dem.

Dette semesteret har det blitt ekstra tydelig for meg hva dette innebærer. I januar var en av studentene hjemme i Egypt da alt skjedde der. I forrige uke var en kinesisk student på konferanse i Japan når jordskjelvet og tsunamien kom.

Begge deler påvirket måten jeg så på nyheter. Jeg har alltid vært typen som gråter meg gjennom Dagsrevyen, jeg klarer ikke å ikke bli dypt påvirka av verdens elendighet. Nå ble det enda verre. Disse menneskene på skjermen var noens venner, noens familie og noens elever. Jeg ble, om mulig, enda mer fortvilet.

I dag gikk jeg en tur i byen, og der sto hun. En tidligere student. Fra Japan, iført Røde Kors-vest og med bøsse i hånda. Hun så tapper ut, sa at heldigvis var ingen i familien hennes direkte berørt av naturkatastrofen. Jeg ga et ekstra bidrag til Røde Kors, prøvde å forestille meg en så ekstrem sistuasjon som det de har i Japan, og innså at jeg aldri, aldri kan forestille meg hvordan det må føles å være på den andre siden av jorda når hele landet ditt faller sammen.

En av de mer hyggelige/morsomme tingene med at verden har blitt så liten i og med jobben (og internettet, her er kombinasjonen viktig), er at man finner ut at en av studentene er storebror til en av personene i favoritt-sangen på youtube. Det er jo superkult!


Til glede for nye seere!
Lillebroren til en av studentene mine, med kollegene sine:)


... og kanskje gjør ikke vi lingvister verden bedre med å forme teorier, men teoriene gjør det mye enklere å lære bort språk, og når de flinke phd-studentene lærer seg norsk, kan de bli enda flinkere og bidra med ny kunnskap som igjen kan gjøre verden bedre... vi må aldri slutte å tro på en bedre verden...

Ingen kommentarer: