søndag 8. april 2012

пожалуйста

Hvordan skal dette gå? Jeg kan fire fraser på russisk: пожалуйста, спасибо, как дела og извините.

Klarer man seg med det? Please, takk, hvordan går det? og unnskyld...

Med tanke på at jeg skal dit som representant for det norske språket, og at de jeg skal møte faktisk snakker norsk - så bør det vel være nok. Så da kan jeg konsentrere meg om alle de andre tingene jeg er bekymra for med denne reisen:

- hvor mange par sko kan jeg behøve?
- hva skal skje alle dagene? kommer jeg til å være ute/inne/fin/sporty?
- har de bedre mat i Arkhangelsk enn de hadde da jeg var i Murmansk for noen år siden? (denne gangen har jeg fulgt rådet om å pakke knekkebrød i sekken...)
- kommer jeg utenom alle mytene jeg har hørt om vodkakultur? Jeg klarer IKKE å styrte et glass vodka bare fordi det er det høflige å gjøre.. Aldri!
- er opplegget jeg har planlagt for studentene for vanskelig? er det interessant? vet jeg nok til å kunne gjennomføre det? kommer de til å forstå norsken min? er de flinkere/dårligere enn studentene jeg er vant til? kommer lærerne til å bli skuffa og angre på at de inviterte meg? ohhh, så mange bekymringer...


Men mest av alt tenker jeg på hvor kult det er at jeg våget å svare på den e-posten, hvor bra det er at jeg får muligheten til å gjesteforelese i utlandet, hvor spennende det skal bli å se en del av verden som er så nær, men likevel så fjern - og hvor mye jeg kommer til å lære av å utsette meg selv for dette...

удача

1 kommentar:

anne karlsen benum sa...

God tur!

Ingrid var utvekslingsstudent i Arkhangelsk et år, og jeg var der på besøk. Jeg slapp vodka. Maten var litt blek og fet og full av rosiner. Men så hadde de enorme vannmeloner :-)

Det var en spennende by med mange kontraster.