lørdag 9. mai 2009

Syersken når nye høyder av galskap.

For noen uker siden ringte ei venninne meg: "Jeg skal på S-fest i slutten av mai, og du vet vel hva jeg må være da? Verdens lengste same*. Og da tenkte jeg å ha en samekjole - kanskje du kunne hjelpe meg med å sy den?" 

Så i dag har jeg tråla Trondheims bruktbutikker etter stoff eller en kjole man skulle kunne sy om. Vi endte opp med en fin, blå gardin. Gardina ble klippt opp, venninna måtte ligge på golvet og bli målt opp og ned og i mente mens Sara Sydame vurderte, tenkte og stakk henne med nåler. 

Til slutt endte kjolen slik. Bare litt skeiv og egentlig overraskende fin. etterhvert skal det sys på bånd spesialbestilt fra en butikk i Kautokeino - og hun skal ha et bredere og bedre skinnbelte utenpå. 

Og ja, jeg er LITT stolt av å kunne sy en kjole sånn, helt enkelt, på en helt vanlig lørdag i mai... Takk, Mamma. 



*Beklager til alle "eventuelle" samiske lesere av denne bloggen hvis noen føler seg støtt av samehumoren. Det er kun ment som heder, og egentlig er vi nesten å regne som fans.. Og når det gjelder frasen "verdens lengste", så er det noe med at det er viktig å gjøre narr av at J. faktisk er 182 høy - litt lengre enn Borghilds 157. (centimeter, for den som lurte) 

7 kommentarer:

chand sa...

stiligt =)

stina =) sa...

haha.. det svenska puckot kan visst inte kommentera ordentligt =) chand.. det var ju det jag skulle skriva som typ lösenord.. inte mitt namn.. eller.. ??

a banan sa...

halleluja. du e flink flink flink flink!!

Rita (også samepatriot) sa...

haha! genialt! det e jo johanne sin våte drøm å va verdens lengste same! :D

Merethe sa...

hehe..jeg skal også på den festen og jeg har ikke funnet ut hva jeg skal være ennå..hehe...:) Men nå vet jeg jo hva jeg har å konkurrere med, sprekt H, du er flink..:)

Borghild sa...

forslag, Merethe: Språk, Språkviter, Sosiolingvist, Språknerd, Syntaktiker, Syntakstre. alle de vakre ordan på S:)

og ikke minst:

SPEIDER!!!!!! (det trur eg ho johanne hadd satt pris på.. hehe)

Åshild sa...

wooooow, ka har skjedd med bloggen?? fænsiiii!=)