tirsdag 18. august 2009

I voksenjobben

Første dag:

Den nyansatte (DN) kommer slentrende inn kvart på ni, litt ille berørt av å ikke være tilstede klokka åtte - som hun jo gjennom en lang sommer har lært at er vanlig arbeidstid starter. Hun møter konsulenten (K) i korridoren på instituttet.

K: "Hæ, kommer du så tidlig? Vi har jo ingenting klart her enda!"

K viser DN til et kontor, hun tar plass, er forvirra som få og setter seg ned.

K: "Æ kjæm å hent dæ"

DN tar fram elevenes lærebøker for å sette seg litt mer inn i hva hun egentlig holder på med, når det plutselig kommer inn en gråhåret mann (GM).

DN: (reiser seg og leker voksen og høflig) "Heidi her"
GM: "Per*. Hva gjør du på mitt kontor?"
DN: (tenker "hvaaaaaaaa???") "Beklager, det var K som sa jeg kunne sitte her"

Så blir DN plassert på Ks kontor, og må ta i mot alle som stikker innom for å spørre store og små spørsmål. En oppgave hun ikke akkurat er moden for, i og med at hun på dette tidspunktet ikke en gang vet hvor hun finner nærmeste do.

I løpet av dagen kommer noen på ideen om å henge en lapp på døra om at K ikke er på kontoret sitt, og DN blir introdusert for flere og flere kolleger. Alle tar godt i mot henne, sier de gleder seg til å jobbe med henne, smiler, er glade.

Men ingen har tid til å fortelle henne noe om hvordan de gjør jobben, sånn at hun vet litt mer om hva hun holder på med. Hovedaktiviteten hennes denne dagen består i å ta på lipgloss og bla hvileløst i bøkene.

Andre dag:

DN starter dagen med et besøk på Team trafikks kontor for å fylle på T-kortet. DN innser at det er ikke alt som er positivt med å ikke være student lengre. På jobb har hun fortsatt ikke noe eget kontor, men hun er ferdig med de kjipe hilserundene, og bruker dagen til å lese seg litt mer opp. I lunsjen møter hun gode venninner på Sito - og da er alt som før (selv om hun får litt dårlig samvittighet når hun svarer "Ja" på spørsmål om hun er student - for å få rabatt på jusen sin).

Jeg gleder meg til tredje dag, da har en annen lærer lovet å fortelle meg litt om hvordan hun gjør jobben - så kanskje forvirringsnivået mitt synker litt...
Og jeg får eget kontor - alt er klart nå!

*Ja, Per er et pseudonym jeg har gitt ham.


1 kommentar:

Anette sa...

Jeg gleder meg til jeg (og du!) er erfarne ringrever!