tirsdag 13. juli 2010

Lyrikkhjelp?

Jeg har en plan om dagens dikt i undervisninga mi i høst - og trenger da tips til aktuelle dikt jeg kan bruke, har allerede funnet en del, men mangler noen og er ikke helt fornøyd med andre....



Kravene jeg stiller er (dessverre) ganske strenge

- diktet må være på bokmål, relativt moderne sådan, siden det er andrespråkstalere som skal lese dem - og jeg ikke har tid til å bruke halve undervisninga på å forstå ordene i diktet

- diktet må være kort

- dikteren/diktet bør med fordel være en av dem man "må ha lest/hørt om"

- det er en stor fordel hvis diktet finnes i musikkinnspilling (på en lett tilgjengelig måte, for eksempel spotify eller en cd du kan låne meg..)



Så: har dere noen lyrikktips i sommerregnet?

5 kommentarer:

Merethe sa...

kan du ikke la det gå på omgang blant "kidsa" i stedet? Du tar med det første, også må de finne neste gang..Så slipper du å finne opp kruttet hele tiden..:) Ellers skal jeg gå i tenkeboksen og finne noen til deg så lenge..:)

Anita sa...

Så alt av Olaf Bull er ut med andre ord?

bombadil sa...

http://vorhaug.net/kultur/rulle/samlede_dikt/gjensyn/gategutt.html
http://www.youtube.com/watch?v=mgd3Du2Yffw
(Eller hva som helst annet av Rulle)

Sulvis sa...

Ikke nødvendigvis korte saker, men Wildenvey er så fin, og Magnus Grønneberg har jo gitt ut en CD med Wildenvey-tekster.

signe sa...

stein mehren er fin. gro dahle er også "up and coming". ikke heeeeelt min smak men mange liker henne veldig godt, diktene hennes er også ganske konkrete, noe som kan være en fordel i undervisningssammenheng. begge to har ganske standard språknivå.