onsdag 5. oktober 2011

Bannskap for viderekomne!

Med fare for at denne bloggen skal utvikle seg til en ren banneblogg, skriver jeg nå et innlegg jeg har planlagt ganske lenge allerede.

I jobben min møter jeg studenter fra mange forskjellige land, og da er det jo kult å kunne si et eller to ord på deres språk også, så hardt som de må streve med å lære seg norsk. Dette ene ordet kunne selvsagt ha vært "Hei" eller "Takk" eller "Unnskyld", men jeg velger noe mer interessant: Hvordan banner du på språket ditt?

Til nå kan jeg
他媽的

på kinesisk - "Tamade".

Jeg kan noe som tilsvarer "jævlig" på Persisk: (stavet sånn som jeg gjetter/med norsk ortografi) "Lanæti".

... og selvsagt Scheisse på tysk, i tillegg til de utallige engelske.

Jeg har forsøkt meg på italiensk, men det krever mer innlevelse enn jeg har, men i går lærte jeg ungarsk: "Boszmag" (igjen, med min ville gjetting på skrivemåte).

Russisk er for øyeblikket høyt på lista, men enten vil russerne ikke dele noen "stygge" ord, ellers deler de så mange at jeg ikke husker noen av dem.... Så der sier jeg bare:
извините (Beklager)

1 kommentar:

En rosa fugl sa...

Det er fint å kunne noen stygge ord på flere språk. Ikke det at jeg banner så mye, faktisk veldig lite til å være fra nord-norge, men greit å vite. :)