torsdag 26. juli 2012

Nordlandsbanen

et blogginnlegg om teknologiens gleder og utfordringer.

Det går alltid galt når jeg skal ta fly. Hver gang! Jeg diskuterer med samboern, men lar meg til slutt overtale til at den litt dyrere flybilletten er verdt det fordi man sparer tid på hjemreisen. Og så tenker jeg at det hjelper jo - jeg er ikke redd lenger. Faktisk. Så selv om redselen er rimelig i sjakk, og jeg bare blir litt småklam i hendene når turbulensen er som verst, så går det altså galt. Hva skjer?

Sist jeg var hjemme la tåka seg tett over Rana og flyet kom ikke ned. Resultat: hele søndagskvelden på den lokale puben sammen med gammelalkisene, og så nattog før jeg dro direkte på jobb. Langt fra ideelt.

I går skulle vi reise nordover med fly. Mellomlandinga i Mosjøen var full av risting og turbulens, men vi kom da opp igjen og jeg følte meg ganske stolt over mangelen på panikk - så kom den, beskjeden: "Vi har tekniske problemer med flyet, så vi kan ikke lande"

Selv om flyskrekken har gått over, er ikke det en beskjed du vil ha!

Den fantastisk herlige, superpedagogiske flyvertinna var snart på banen, delte ut sjokolade og forklarte at problemet var autopiloten, og at vi skulle lande i Bodø fordi det finnes teknikere der.


Resultat: Togtur med nordlandsbanen fra Bodø til Mo. Og det var dét dette innlegget egentlig skulle handle om. For på nordlandsbanen har de oppgradert betraktelig siden sist jeg reiste. Wow!


Komfortable seter med stikkontakt på hver plass. 


Dodør med tre knapper! Åpne - lukke - låse! 

2 kommentarer:

Rita sa...

Åh! Eg reist nettopp tell/fra Bodø, og vart og imponert over standardhevinga :p Tenk kor glad man kan bi over stekkontakta og internett (som før øvring ikke funka optimalt, men dog).
En kommentar tell doen: Husk å trøkk på LÅSEKNAPPEN når du har kommet inn! Ikke fullt så kult å vær den som står utførr å trøkk på åpne-knappen når det dokk opp ei bærræv på andre sia av døra.... haha!

anne karlsen benum sa...

Tog er mye bedre enn fly! Men her jeg bor, er det dessverre ikke noe alternativ. Flyreiser er stress og mas og kav med innsjekking og sikkerhetskontroller og alt det der. Og forurensende. Og småskummelt. Jeg prøver å kurere min flyskrekk ved å se samtlige episoder som blir sendt av "Flyhavarikommisjonen" på TV. Det er ikke en metode som anbefales.

Vi er tilbake fra speiderleir i Danmark. Det var fantastisk!

Og danskene hadde også flotte og komfortable tog.