torsdag 24. januar 2013

Trinny og Susannah

En av mine guilty pleasures er bli ny-programmer på tv. Nye klær, ny sminke, noen tårer og jeg er hooked. Det er ikke noe jeg er stolt av, men man kan ikke alltid være perfekt.

Min favoritt i denne sjangeren har lenge vært Trinny og Susannah, de to engelske damene som i åresvis har kledd opp briter, og som nå er i gang med sitt "Oppdrag Norge".

I tillegg til at de har mange gode ideer og ofte finner fine klær, liker jeg hvordan de legger vekt på å fremheve det vakre i alle kvinner. Det er ikke noe krav om at du må se sånn eller sånn ut for å være pen, eller at du må ha den eller den kroppsvekten for å være sexy. De kan kle alle.

Men nå, i Norge, blir jeg bare mer og mer sur på dem. Fortsatt velger de mye kult, men det er bare ikke realistisk at noen skulle bruke det i Norge. De mangler kulturkunnskapen. Ei 25 år gammel jente får vite at hun kler seg "for ungt", og blir kledd opp i en kjole "hun gjerne kan bruke når hun skal i møter på jobb". Min erfaring, som kjoledame i Norge, er at det er ingenting som er så "ungt" og upassende i arbeidslivet som kjole. Mens det på gata i England er helt normalt å se masse damer i kjole på vei hjem fra jobb, er dette rett og slett ikke noe de fleste nordmenn går i. Så da hjelper det ikke at det er finere, mer sexy, mer kledelig... klær er ikke bare kropp, men også samfunn, og det har Trinny og Susannah begynt å glemme.

Nå gleder jeg meg til dagens episode, så jeg kan irritere meg mer!

1 kommentar:

bombadil sa...

Anser det som et godt tegn at jeg aldri har hørt om dette…