tirsdag 13. april 2010

Ferietanker

Etter å ha spist ris til frokost, lunsj og middag i 12 dager, smakte dagens grovbrød med brunost helt fortreffelig! Vi er tilbake fra den store Kinareisen. Det har vært slitsomt, intenst, spennende, nytt og mest av alt veldig, veldig gøy!

En vanlig samtale mellom oss i reisefølget kunne se noe slik som dette ut:
-Har du litt sprit?
-Ja, hvordan var doene?
-Fine, det vil si, det var ikke mulig å låse, og det var bare hull i gulvet - men gulvet hadde vært vaska i dag, så det var ikke så ille. Ta med deg papir, forresten!
-Hvordan går det med magen din?
-Den er bedre i dag, men satt på do en god del av natta.

Vi mista rett og slett noen av de vanlige grensene for hva man snakker om.

I løpet av turen har jeg:
-sett døden i hvitøyet i utallige taxiturer gjennom milliontrafikken i kinesiske storbyer. Setebelte er en sjeldenhet, og tempoet er bittelitt høyere enn jeg trives med.
-gått opp til 1860 m.o.h på et helt fantastisk fint fjell. 3,5 timer rett opp i trapper.... det kjentes i lårene, for å si det sånn!
-tatt taubanen ned fra det samme fjellet. Det er jeg minst like stolt av som gåturen opp. Høydeskrekken fikk seg noen prøvelser, men jeg gikk ombord og overlevde!
-spist de merkeligste ting, blant annet: skilpadde (helkokt, servert med skall og alt), snegler, kreps og hummer, struts, tangsprell og haifinnesuppe (mot bedre vitende, var først dagen etter at noen nevnte hva suppa i bryllupet var laget av). Vi holdt oss unna ferskstekte insekter på pinne, som var lett tilgjengelige på markedene i Beijing. Ja, og så potetgull med kiwi og blåbærsmak, da.... Hva skjedde med salt?
-sett Mao-bildet på den himmelske freds plass, gått på den kinesiske muren, pruta til jeg skjemtes og mye, mye mer.

En fin ferie, men det er vanvittig godt å komme hjem, også!

Takk for godt reisefølge, H&L, M&M og H. Det har vært gøy å dele denne opplevelsen med dere!




2 kommentarer:

Anita H A sa...

høres ut som ei spennanes reisa! gleda meg te å hør meir!! :):)

bombadil sa...

I min verden er det helt vanlig å diskutere dobesøk…