torsdag 24. november 2011

Bakstekjærringa, episode 2

Det er ikke lenge siden jeg sutreblogga om baking. Alt gikk i dass, for å si det pent, og jeg ga opp all baking for all framtid...

I går ville jeg teste baking igjen, for det er jo noe jeg liker, sånn egentlig.

Valget falt på sjokolademuffins - og de ble, om jeg får si det så ydmykt, de beste muffinsene jeg har smakt i hele mitt liv. Helt wonderfull-amazing-superb!

Oppskrifta fant jeg på det store internettet, og den var noe sånn som dette:

2 egg
3 dl sukker (jo mer sukker, jo bedre)
1,5 dl mel
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1/2 ts salt (jeg tror at jeg glemte dette, når jeg tenker meg om)
2 ss kakao
litt hakka kokesjokolade - jeg brukte vel ca 50 gr på øyemål, litt må man jo smake også!
100 gr smelta smør (og jeg brukte margarin for å avhjelpe den pågående smørkrisa, evt bare for å snobbe ned litt)

Slik gjør du: eggedosis, SIKT det tørre (det er alltid essensielt), tilsett smør og det tørre til slutt. Ha i former, stek på 200 gr i ca 10-15 min, jeg tok dem ut mens det fortsatt var ganske bløtt i midten.

Jeg vil også slå et slag for verdens beste glasur. Trøffelglasur, heter den i kokeboka til Tante Agnes. Jeg kaller den tanteagnesglasur. God er den i allefall.
Smelt smør/margarin og kokesjokolade i vannbad eller mikro. La det bli litt kjølig igjen mens du visper sammen ett egg. Bland sammen alt det våte og visp inn melis til det får en passe konsistent. Denne kan også smakssettes med litt kaffe. Egget gir luft og en heeeerlig konsistens!

(yum, nå må jeg spise en av disse muffinsene)

1 kommentar:

Anette sa...

Mmmmm...de fikk jeg lyst til å bake også! De virka serlig herlig :)