lørdag 18. februar 2012

det eksotiske grannlandet

Husker dere barndommens handleturer til Sverige? Enten det var kjøtt- og tobakksturer med familien, eller korpsturer/fotballturer/klasseturer - det var noe eget med å komme til Utlandet. Til Sverige. Til Konsum.

På Konsum hadde de så mye spennende. Smågodt, selvfølgelig. I alle farger, grønn, gul, rød, til og med BLÅTT godteri - og så billig som det var! Her var det bare å forsyne seg grådig! Pringles - potetgullet som kom i boks i stedet for pose. Polarbrød - brødet som smakte så godt med Nugatti på (eller, enda bedre, med falukorven som selvsagt også ble innkjøpt på utenlandsreisen).

For ikke å glemme Kex. Denne vidunderlige sjokoladen. Helt perfekt mengde kjeks dekket med sjokolade som smelter, i hånda eller på tunga.

Nå kan jeg kjøpe blått godteri, Pringles, Polarbrød og Falukorv på Rema 1000 - og Kex skal jeg ikke lenger enn til IKEA eller JULA for å få tak i. Midt i min egen by. Hva er da igjen av det eksotiske? Hva har de som ikke vi har? Jeg savner det eksotiske Sverige!

(men jeg har enda til gode å finne den herlige blå brusen "Blå Hallon" som vi drakk litervis av på korpsturen til Lycksele på Rema 1000 - elle rnåtidens Konsum, for den saks skyld...)