torsdag 23. februar 2012

En norsklærer på tur

I høst kom en e-post til alle kollegene på jobb. Et universitet i nabolandet (det store nabolandet med det veldig, veldig fremmede språket) ønsket seg gjesteforelesere på norskkursene sine. Jeg svarte, og nå er jeg i gang med billettbestilling, visumformalia og invitasjonsbrev.

2. påskedag setter jeg meg på flyet for å dra til Arkhangelsk og spre min kunnskap om norsk språk til det jeg håper er overivrige, superengasjerte og motiverte studenter.

*sommerfugler i magen*

Det jeg enda ikke har helt klart for meg, er HVA jeg skal snakke om. Noen ideer? :)

1 kommentar:

En rosa fugl sa...

Vet ikke helt hva du kan snakke om da jeg ikke har fått for meg hva temaet for besøket er.

Noen tips å merke seg imidlertid er at russere ikke smiler så mye, særlig ikke til fremmede. Du kan bli oppfattet som falsk om du smiler bredt når du møter noen for første gang. Etter et par ganger går det fint. Å kunne si et par russiske gloser er også lurt, for russere generelt er ikke så flinke i engelsk, selv ikke på universitetene. Ikke i Murmansk hvertfall (der har jeg vært). Kan hende Arkhangelsk er bedre. Hei, hadet, takk og unnskyld er noen ord du bør lære deg. Å bestille vann og øl er superlett. Drikk vann fra flasker, puss tenner i flaskevann.
I Murmansk måtte jeg ha med meg eget dopapir når jeg skulle besøke universitet. Antibac er greit å ha i veska, såpe var også mangelvare.

Hvis du vil vite mer om Russland og tips så er det bare å spørre. Vært der et par ganger så kan litt. Lykke til, og du kommer til å kose deg!